2017-03-19

Myyjien perisynti, ei osata myydä



Olemme olleet nyt puoli vuotta ostajan roolissa. Itsekin myyntityötä tekevänä huomaan että myyjät rakennusalalla pääsääntöisesti ovat huonoja. Potentiaalista asiakasta ei löydetä, ei jakseta kommunikoida, ei olla aktiivisia eikä todellista halua/kykyä klousata kauppaa. Miksi nyt myyjiä riepotellaan, noh ehkä ihan aiheesta mutta toisaalta ollaanpahan saatu olla rauhassa myyjien pommitukselta. 

Yllättävää on tosiaan ollut miten rauhassa olemme saaneet rakennella, ketään ei ole kiinnostanut ollaanko tehty jo hankintoja isommista kokonaisuuksista. Joillekin lähetettiin tarjouspyyntöjä ja puhelimessa lupailtiin tarjousta. Moni pyydetty ja luvattu tarjous on jäänyt kokonaan tulematta. Talouslukuja kun tarkastelee niin tuskin kellään myyjällä on ollut tilauskirjassa liikaa tilauksia. Sen verran ollaan huomattu että myyjä odottaa saavansa tilauksen heti, jos ei saa niin mielenkiinto myynnille lopahtaa. Toiseksi  ostajan tarkka speksaus sille mitä tarvitaan säikäyttää koska myyjä luulee joutuvansa kilpailutilanteeseen toisen myyjän kanssa. Luulisi että myyjä jatkaa myyntiä niin kauan että saa kaupan tai tiedon menetetystä kaupasta.

Sama tarina jatkuu edelleenkin, meillä on useampia tuhansien eurojen tilauksia tekemättä mutta ketään myyjää ei tunnu kiinnostavan kaupan saaminen. Ainostaan paikallinen käyttämämme rautakauppa tekee aktiivista työtä, hämmästyttävää kyllä on kaiken lisäksi voittanut hinnallisestikin kaikki kilpailevat tarjoukset. Emme saaneet yhdeltäkään myyjältä lippua rakennusmessuille saatikka kutsua osastolle keskustelemaan avoimesta tarjouksesta. Messuilla etsimme kunnon kontakteja ja tarjouksia, ne ketkä tekivät edes jollain tapaa myyjän työtä saivat kiitoksen tilauksen merkeissä. Todella outoa messuilla on se että viimeisen tunnin aikana myyjät keskittyivät oman osastonsa purkamiseen vaikka potentiaalisia asiakkaita näytti olevan liikkeellä reilusti. Meille tuli ainakin tunne ettei haluta keskustelemaan myyjän kanssa jota kiinnostaa enemmän kotiinpaluu kuin kaupan tekeminen.

Hurjalta tuntuu, on aika katsoa myös itseä peiliin ja oppia näistä kokemuksista myös ammatillisella puolella. Jatkuva yhteydenpito potentiaaliseen asiakkaaseen, tarjousajan loppumisen muistutus, hintaan vaikuttavat erikoistarjoukset/kampanjat, selkeä perustelu miksi myyty tuote on hinnaltaan/ laadultaan parempi kuin kilpailijalla (haukkumatta kilpailijaa), toimitusaikaan perustuva muistutus tilauksen ajankohdasta. Varasin juuri itselleni myyntikoulutuksen, toivottavasti joku päivä voin sanoa olevani huippumyyjä....



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti