2016-09-12

Myyntityö on ammattilaji

Teen työkseni myyntiä ja jo ennen projektin alkua arvelinkin että voi olla mielenkiintoista siirtyä toiselle puolelle eli ostajaksi. Jatkuvasti ostajien kanssa kauppaa tehdessä osaa itsekin nyt kysellä oikeita kysymyksiä joilla voi neuvotella hintaa alemmas tai saada jotain muuta etua.

Olemme tehneet suuria yksittäisostoja ja on se ollut mielenkiintoista nähdä miten eri tavarantoimittajat palvelevat asiakasta. Kaupankäynnin lainalaisuus näyttää toimivan, tarjouksia on oltava vähintään kolmelta toimittajalta jotta räikeät hinnoittelut saadaan karsittua pois. Ja tasaväkisten tarjousten kohdalla joutuu miettimään mitä lisäarvoa toinen pystyy tarjoamaan toiseen verrattuna, mikä on henkilökemia, miten varmana voidaan pitää toimittajaa ja miten toimittaja toimii tilauksen jälkeen. Aina se kaikkein halvin tarjous ei ole paras, tässäkin kohtaa uskomme että maksamalla hiukan enemmän tilauksesta saamme jatkossa parhaan palvelukokonaisuuden ja hinnoittelun asiakastilin kautta.

Ostajana käy aika herkillä, aikataulupaineet niskassa haluaa tehdä päätökset nopeasti mutta silti parhaaseen mahdolliseen hintaan. Kaikkein pahinta on jos myyjä on liian varma myynnistään eikä keskity myyntiin, tarjouksen sisältö ei ole sitä mitä on pyydetty ja ei tee aktiivisesti myyntityötä. Etukäteen taputeltu tilaus voikin siis jäädä tulematta. Yllätyin viimeisestä käänteestä itsekin. Tarjouskyselyitä kolmelle toimittajalle; yksi tuttu jo vuosien takaa, yksi inhokki jonka palveluihin en ole ollut tyytyväinen, yksi uusi jonka kanssa jo useampaan kertaan pidetty palaveria ja kaikki tuntuu hyvältä. Tuttu antaa hirvittävän kalliin tarjouksen kahteen muuhun verrattuna. Yllättävintä on kuitenkin se että etukäteen valittu ei keskitykään töihin ja pitää ehkä tilausta varmana. Inhokki tekee kaikkensa myynnin eteen; juuri sellainen tarjoussisältö kuin itse pyysimme, soittaa säännöllisesti perään, pyytää selkeästi palaveria tarjoukselle ja neuvottelussa osoittaa ammattitaitonsa ja antaa vielä himpun verran parhaan hinnankin. Ei olisi uskottu että teemme tilauksen tuohon taloon, mutta myyjän tekemä työ muutti ajatukset täysin.

2016-09-09

Rahoitus kuntoon, tee se ajoissa

Talonrakentamista helpottaa se että omarahoitusosuus on merkittävä ja lainaneuvottelut ovat helppoja. Käytännössä kävelet pankkiin, kerrot mitä olet tekemässä, mitä se maksaa ja kuka tekee. Hyvin suunniteltu projekti on myös pankin mielestä puoliksi tehty. So far so good, tämän piti olla helppo juttu. Ja sitähän se oli meilläkin siihen asti kun työtkin oli jo tontilla aloitettu. Aika iso ylläri tuli vastaan, suht halpa asunto pitikin olla myytynä ennenkuin lainaa pystyttiin nostamaan. Ei tämän pitänyt näin mennä! Kaikilla asioilla on positiivinen puolensa, kiireellä vedetyt uudet lainaneuvottelut parin muun pankin kanssa poisti ongelman ja samalla raha muuttui myös halvemmaksi. Kuukausierät pienenivät sadoilla euroilla kuukaudessa ja asunnon myynnilläkään ei ole mikään paniikkia (kunhan myydään ennen uuteen taloon muuttoa). Kiitämme uutta pankkia luottamuksesta, neljänkymmenen vuoden yhteistyö toisen pankin kanssa jää taakse.

No ehkä asiat olisi voinut hoitaa aiemminkin, pari unetonta yötäkin olisi voinut jäädä väliin. Ensikerralla varmistamme joka ainoan pankin kanssa tehtävän toimenpiteen ennenkuin voimme luottaa että kaikki menee niin kuin itse oletamme.

2016-08-31

Rakentajan stressitila, onko se siedettävällä tasolla ja kestääkö pää

Talon rakentaminen ei sovi kaikille sanotaan. Ja niin se varmasti onkin, henkinen kuormitustila on normaaliin olotilaan verrattuna tukala ja ymmärrän kyllä hyvin monen jättävän rakentamisen kokonaan väliin. Toisaalta rakentaminen ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, yksinkertaisia asioita päätettävänä kymmeniä ellei jopa satoja. Ja yksittäiset päätökset vaikuttavat johonkin toiseen päätökseen ja niin edelleen. Tuohan siis tarkoittaa sitä että päätökset pitää tehdä myös oikeaan aikaan, ja oikeilla päätöksillä budjetti ja aikataulu menevät suunnitellusti. 

Yhden talon olen rakentanut ja se osaltaan helpottaa päätöksen tekoa ja tarvittaviin toimenpiteisiin osaa varautua jo etukäteen. Eli jokainen asia ei tule yllätyksenä että nytkö tuokin asia pitäisi päättää tai tehdä. No aika kultaa mukavasti muistoja, on tässä ollut vaan yllättävän paljon muuttujia joita ei muistanutkaan olevan. Samaan aikaan aiemmasta rakennuskokemuksesta johtuen osaa jopa odottaa ongelmia, suurta työmäärää ja päätettävien asioiden paljoutta, hirvittää tämä kaikki säätäminen tulevien kuukausien aikana.

Viimeisten parin viikon aikana on voinut todeta kovia henkisiä paineita vaikka olen ollut lomalla. Nythän lomallahan oleminen tarkoittaa jatkuvaa tekemistä ja päivien venyttämistä. Hassusti sitä ajatteli että rakennuslupakuvien valmiiksi saaminen helpottaisi, sitähän se tietty tekikin mutta samaan aikaan alkoi tuhannen muun asian kanssa painiminen. Yht'äkkiä tehtävien päätösten määrä räjähti käsiin ja samaan aikaan aikataulupaineet painavat päälle. Talvikin tekee tuloaan.

Muistutuksena muillekin mitkä hiertävät
- Rakennusluvan käsittely hidasta, jotenkin odottelimme että lupa menee heti läpi kun ennakko-ohjauksesta annettu odotus nopeasta käsittelystä valui kesälomakauteen
- Maaurakointi hitaampaa kuin odotti, pintamaiden alta löytyi huomattavasti enemmän kalliota kuin osasi odottaa
- Pankki voi heittäytyä hankalaksi, uudelleen neuvottelut useamman pankin kanssa
- Tavarantilaukset luonnollisesti tekemättä, ollaan myöhässä
- Yksinäinen olo, vain yhdellä kokemusta rakentamisesta tässä perheessä ja muille ei ole vielä valjennut tekemisen määrä ja miten paljon kaikesta tehdystä työstä olisi apua. Jokainen tehty minuutti vähentää tehtävän työn määrää. Jaettu työ vähentää kuormaa muilta.
- Työpaineet, sähköposteja ja puheluja vaikka lomalla, niin normaalia
- Syksyn kalenteri täyttyy työkuvioista

Kyllä me tämä kestetään, mutta ymmärrämme niitä ihmisiä joille tällainen olotila on tekemätön paikka.

Kaikille rakentajille muistutukseksi, ei pidä miettiä ollenkaan kokonaisuutta tai muuten hajoaa pää. Jokaiselle asialle on aikansa, keskitytään vain olennaisiin tämän päivän tehtäviin. Mietiskellään ja tehdään siis asia kerrallaan mutta yritetään silti tehdä juuri tähän hetkeen oikeita asioita. Millään asialla ei oikeastaan ole oikea kiire, oma pää tekee vaan sen kiireen.

2016-08-24

Louhintaa vierestä seuraten

Nyt ei louhittu tietokoneella rahaa, mutta tämä louhinta vei sitä kiitettävän määrän. Kaikenkaikkiaan kuutisensataa kuutiota siitä lähti mutta voidaanpa todeta meidän talon olevan kovan päällä ja maalämpökaivokin lähtee heti kallioon. Vierestä katsottuna louhinta on ihan helpon näköistä touhua, porataan ensin kallio täyteen reikiä, tiputellaan dynamiittia jokaiseen koloon ja räjäytellään. Liikaa on tullut katsottua myytinmurtajia, eihän tuo räjähdys anna ääntä eikä edes jaloissa tärähdys tuntunut. Naapurustossa kohistiin kylläkin kovasti, ilmeisesti kai talon sisällä räjähdys tuntuu voimakkaammalta.

Sateisin elokuu 30 vuoteen

Uutisissa kerrottiin tämän kesän olevan erityisen kostea, on helppo allekirjoittaa tämä. Vettä on tullut päivittäin, välillä vähän vähemmän mutta pääsääntöisesti kaatamalla. Työvaatteet ja hanskat aina märkänä, jatkuva raahaaminen kotiin kuivattavaksi alkaa kyllästyttää, eikä ne oikein kuivu kotonakaan kun ilmankosteus tälläkin hetkellä 93%. Mutta kaikkeen tottuu, aina ei enää jaksa välittää sateesta ja halkeaa ne halot kaatosateessakin. Välillä sade onneksi niin lämmintä että olo oli kuin lämpimässä suihkussa vielä tunninkin jälkeen kaatosateessa häärätessä.


http://www.talouselama.fi/uutiset/nain-sateisia-elokuita-sattuu-kerran-30-vuodessa-6575148




2016-08-21

Naapurit, tutustuminen ja havainnot

Tontilla on nyt vietetty aikaa pari kuukautta lähes päivittäin ja nyt pystyy osittain jo muistamaan naaputuston kasvot ja osoitteen. Jotain outoa on tässä asuinalueessa, jotenkin tuntuu että tälle tontille on suorastaan odoteltu rakentajaa ja kaikki toivottavat tervetulleeksi. Joka päivä jaksaa yllättää naapuruston asenne, avoimmuus ja avuliaisuus.

Kyllähän se hyvältä tuntuu, alueella on viihtyisä ilmapiiri ja ei tarvitse pelätä inhoittavia naapureita. Me ollaan muuten 15 vuotta muita myöhemmin rakentamassa alueelle. Toivottavasti naapurisopu säilyy louhinnan räjäytysten jälkeiseenkin aikaan.

2016-08-16

Skedepuisto - Maaurakointi alkaa

Maaurakointi alkaa, pintamaat vedettiin pois. Olihan se tiedossa että on kalliota kauttaaltaan mutta kovin oli yhtenäistä se kallio on ja kalliota on paljon enemmän kuin maaperätutkimus antoi ymmärtää. Siinä on lasten hyvä vedellä rullalaudalla.Rakennuslupa ja aloituskokous pidettynä, 4 viikon käsittelyaikaa voi kai pitää kohtuullisena pahimpana lomakautena, itse tietysti olisi toivonut käsittelyajaksi neljää päivää.